Зареждане...

Полезна информация

Електромобили бг - Електромобил

Какво трябва да знаеш преди да купиш електромобил

Съвременните масови електромобили предлагат всички автомобилни удобства, с които сме свикнали, отговарят на най-високите изисквания за безопасност и в движение не генерират никакви въглеродни емисии – представи си просто, че караш сегашната си конвенционална кола, в която вместо двигател и резервоар има електромотор и батерия.

По-забавно е!
Електромобили бг - Безопасност

Какво е нивото на безопасност на електромобилите

Електромобилите не правят и изключение и добрата новина е, че съвременните масови електрически модели преминават тестовете за сигурност и безопасност на много висико ниво.

КАК ВЪЗПРИЕМАМЕ ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ

Електрическите превозни средства имат много предимства

На този етап на развитие технологиите все още 'страдат' от различни ограничения. С повече информационни кампании и проекти електромбилите ще бъдат опознати по-бързо и възприети по-добре от потребителя. Информирай се за електрическата мобилност и помагай активно за широкото й възприемане!

Какво трябва да знаеш преди да купиш електромобил!

За начало

Динамичните характеристики на съвременните електрически коли са сравними (и често по-добри) с тези на конвенционалните. Затова ви уверяваме, че няма причина да ги смятате за „електрокари”. Не обвинявайте електромобила за нещо, което не може, преди да се уверите, че го може (или не). Запознайте се добре със спецификите при шофиране на електромобил, преди да карате такъв. Има разлики с конвенционалните коли. Ще откриете някои от тях малко по-надолу в полето За шофиране.

 

За зареждане

Зареждайте електромобила на предназначени за целта места. Ако използвате потребителската (домашна) електро мрежа, първо проверете дали батерията на електромобила може да се зарежда директно от нея и направете всичко възможно да се уверите, че електрическата система ще издържи на натоварването. Ако не сте сигурни, по-добре не рискувайте. По възможност избягвайте да изтощавате докрай батерията на електромобила освен в случаите, когато наистина е необходимо. Честото и ненужно дълбоко разреждане на батериите съкращава техния живот. Всеки производител настройва контролната система на батерията да предупреждава при определено критично ниско ниво на заряд.

Опитайте да не прекалявате с бързото зареждане на батерията на електромобила и изчаквайте десетина минути след приключване на зареждането, за да се охлади батерията, преди да потеглите, ако това е възможно. С други думи, опитвайте да избягвате директното потегляне веднага след бързо зареждане, макар че в повечето случаи използването на тази функция означава, че бързате.

 

За шофиране

Високите скорости изтощават по-бързо електромобилните батерии. На този етап от развитието на технологиите, по-добре не шофирайте със скорост над 120 км/ч продължително време. Ориентирайте се по максималната скорост, която производителят дава на електромобила и поддържайте до 20% по-ниска.

При много ниски температури батериите на електромобилите се изтощават по-бързо, особено при използване на отоплителната система. Пробегът може да спадне с до 30%. Ако седалките на вашия електромобил са отопляеми, след затопляне на купето при възможност използвайте само тяхната топлина. Това, разбира се, не бива да е изцяло за сметка на комфорта. Честото презареждане на електромобила спомага да се поддържа по-благоприятна температура на батерията поради протичащите процеси при зареждане.

Избягвайте отварянето на прозорци в движение, особено при по-висока скорост. При нужда от охлаждане използвайте климатика. Дори неговата работа изразходва по-малко енергия, отколкото ще губите, ако прозорците на електромобила са отворени.

Ако колата е студена (заради ниски външни температури) затоплете я задесетина минути, докато батерията се зарежда. Отоплението все така черпи енергия от батерията, но тя се допълва от зареждането. Така хем ще потеглите в комфортна обстановка, хем може да преминете към използване само на отоплението на седалките (ако има такава опция), което изразходва по-малко енергия от въздушната отоплителна система. Опитайте да не спирате рязко в последния момент преди червен светофар, а отпуснете педала за ускорение по-рано и оставете колата да намалява ‘плъзгайки се’ с помощта на системата за регенериращо спиране. С това ще постигнете по-висока ефективност, което пък означава по-голям пробег с едно зареждане и по- малко износване на спирачната система.

Пробвайте различните варианти на регенериращо спиране (ако системата има такива), за да използвате най-подходящите в определени пътни ситуации. При заледяване или хлъзгав път потегляйте внимателно (например в еко или икономичен режим). Електромоторите разполагат с пълния си въртящ момент от нулеви обороти и силното натискане на педала за ускорение може да доведе до буксуване или загуба на сцепление.

Ако електромобилт ви не е снабден със звуков генератор (в стандартния автомобил такава роля играя двигателят), не забравяйте, че имат вероятност пешеходците да не разберат навреме (или въобще). Този 'недостатък' си има и положителна страна - с времето привиквате да следите по-внимателно пътната обстановка, което пък може да предотврати пътен инцидент.

 

За поддръжка

Масови (ама наистина масови) електромобили на пазара има само от няколко години. Продажбите на Tesla Roadster стартираха през 2008 г., а от края на 2010 г. на пазара са също и изцяло електрическия Nissan LEAF и електромобила с удължен пробег на General Motors - Chevrolet Volt. Има и други марки и модели, но с краткото изброявяне отгоре имаме предвид, че е все още твърде рано за задълбочени наблюдения по поддръжката на съвременните електромобили.

Със сигурност е ясно едно - липсата на двигател с вътрешно горене, охладителна система, сложна трансмисия и изпускателна система определено правят електромобилите по-лесни за поддръжка. И за да ви дадем пример, ето в какво се състои тя на шестия месец при Nissan LEAF, например.

В първите години на употреба на електромобил се очаква да имате 'задължения' основно към гумите, чистачките, окачването и спирачките. Смяната на накладки обаче няма да е толкова начесто като при конвенционалните коли, защото електромобилите разполагат със система за регенериращо спиране, чрез която (особено) в градския тряфик, могат да намаляват скоростта, без използване на стандартната спирачна система.

Батерията заслужава особено внимание като най-скъп компонент от електрическите преовозни средства. Тук 'поддръжката' от ваша страна се изразява по-скоро в правилна употреба, а на тази тема посветихме един от инфо бюлетините на нашата кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! Както ще прочетете там и съвсем логично като препоръка - нашият съвет е преди употреба да се запознаете подробно с потрбителското ръководство на вашия електромобил - ако съдим по това за Nissan LEAF, например, всичко е невероятно подробно обяснено, с отговори и разяснения по всички елементи и системи на електромобила.