Зареждане...

Типове електромобили

Електромобил

Какво е електромобил

Електромобил е всяко превозно средство, което се задвижва само от електромотор, захранван с електроенергия от презареждаема батерия. Заедно с преобразувател на напрежение, разпределител на енергийни потоци и/или редуктор/трансмисия, тези компоненти съставят електрически задвижващ модул.

 

Как работи

Технически, коцепцията на задвижване на електромобилите е като тази на кон- венционалните автомобили – силов агрегат създава тяга с помощта на енергия. При електрическите превозни средства задвижващият агрегат е електромотор, който работи посредством електроенергия, съхранена в бордова тягова батерия.

Електромоторът предава движението на колелата чрез редуктор или трансмисия, обикновено едностепенна. Съществуват и главинни електромотори, които се монтират директно в колелата. Така задвижването става директно, без никакви свързващи/преобразуващи устройства, с което се постига още по-високо ниво на енергийна ефективност. Видеото отгоре ще ви покаже точно как работи електрическата задвижваща система в един съвременен електромобил.

 

Зареждане и разход

Преди всичко е важно да уточним, че при електрическите коли има разход на (електро)енергия, което е различно от разход на гориво. Както и при познатите конвенционалните автомобили консумацията на електромобилите зависи от техническите параметри, атмосферните и пътни условия, както и от начина на шофиране.

Сегашните електро коли консумират средно 15-17 кВтч или 2-3 лв на 100 км. Електромобилите се зареждат с кабел, оборудван със стандартизиран щепсел, който просто включваш в превозното средство и свързваш със зарядна станция (електро колонка). Възможно е зареждане и от обикновен битов контакт със съответен кабел (повечето електромобили имат такъв – щепселът към колата е стандартизиран (най-често Тип 2, 7-пинов), а другият е Euro (Шуко), за включване в стандартен контакт). Стандартното зареждане от 220V източник отнема от 4-8 часа, но вече има и бързи зарядни станции, на които може зареждането става за 20-30 мин (до 70 мин за Tesla Model S).

 

Управление и поддръжка

Предвид познатия външен вид и начина на задвижване, електромобилите се управляват по сходен начин с конвенционалните коли, но има и някои специфични техники. Повечето автопроизводители предлагат първите си електрически модели с познато вътрешно оборудване, за да не предизвикват излишни затруднения при използване.

Следното видео ще ти покаже как се кара българското електрическо Audi A2 – бензинов автомобил преоборудван до електромобил от един от нашите партньори – А1 Еко.

 

Електромоторите на електрическите превозни средства разполагат с максималния си въртящ момент още от нулеви обороти, което спомага за много бързо ускоряване. Както и при колите с ДВГ, обаче, 'тежкият крак' ще ви коства повече (електро)енергия, затова особено ако не разполагате с достатъчно заряд в батерията, по-добре не се състезавайте по улиците.

Използвайте ефективно и системата за регенериращо спиране, която при всяко намаляване на скоростта (често без натискане на спирачките) зарежда батерията като улавя кинетичната енергия, която при конвенционалните коли се губи под формата на топлина от работата на спирачките.

Поддръжката на електромобили, за която има повече информация в раздел ОБСЛУЖВАНЕ, е по-опростена от тази на конвенционалните автомобили (в които има повече работни системи свързани с двигателите с вътрешно горене). Няма да ти се налага да сменяш масла, филтри и ремъци, а спирачните накладки и дискове се износват много по-бавно. Сервизирането на електромотора пък е много по-просто от това на бензинов или дизелов двигател и в общия случай прегледите опират до софтуерни проверки, калибриране и други настройки по електрониката, както и стандартните елементи като гуми, чистачки, климатик и светлини. Батерията може да е обект на по-детайлни сервизни тестове на определен период от време и за да я поддържаш в добро състояние винаги спазвай правилата и препоръките за употреба.

 

Ползи и ефективност

Конвенционалните превозни средства, които все още доминират на пазара, купуваме за лична полза. Електромобилите обаче осигуряват и допълнителни преимущества, а ефективността им ги прави изключително атрактивна инвестиция.

Лични ползи

  • Изключително ниски енергийни разходи - 2-3 лв / 100 км пробег
  • Удобно зареждане в домашни и работни условия, с което пестите ценно време
  • Управление на различни функции чрез приложения за мобилни телефони
  • Минимална и евтина поддръжка; дистанционни настройки
  • Възможност за безплатно паркиране и зареждане, както и данъчни отстъпки

Ползи за околната среда

  • Нулеви CO2 емисии при движение и цялостно при зареждане с ВЕИ електроенергия
  • Допринасят за ограничаване на глобалното затопляне и намаляване на шума
  • Нямат филтри, масла и подобни продукти, чиито производства замърсяват природата

Обществени ползи

  • Бързо развиващ се бранш - създаване на нови работни места
  • Мотивират по-екологично и ефективно мислене за подобряване качеството на живот
  • Нямат филтри, масла и подобни продукти, чиито производства замърсяват природата

 

 

Електромобил с удължен пробег

Какво е електромобил с удължен пробег

Електромобил с удължен пробег е електрическо превозно средство, което се задвижва с електромотор, захранван с електроенергия от презареждаема батерия. Този тип електромобили разполага и с бордови ДВГ/генератор, чиято функция е да зарежда батерията с електроенергия след изчерпване на нейния заряд.

 

Как работи

На сегашния етап от развитието на технологиите за задвижване на електромобили, пробегът е сравнително малък - средно около 150 км. Това ограничение някои автопроизводители елиминират с добавянето на двигател с вътрешно горене, който задвижва вграден генератор на електроенергия. Този агрегат започва да зарежда батерията след изчерпване на заряда в нея - превозното средство все така се задвижва от бордовия електромотор, но електроенергията се осигурява от интегрирания в системата двигател с вътрешно горене. Повечето електромобили с удъжен пробег могат да изминават 40-80 км само на електроенергия и при ежедневен пробег в тези рамки двигателят с вътрешно горене не се използва.

 

Зареждане и разход

В електрически режим на задвижване електромобилите с удължен пробег не се различават по нищо от изцяло електрическите превозни средства и разходът на електроенергия зависи от техническите параметри на всеки модел. За повече информация виж ЗАРЕЖДАНЕ И РАЗХОД в описанието на ЕЛЕКТРОМОБИЛ отгоре.

Когато зарядът в батерията се изчерпи, системата автоматично включва бордовия двигател/генератор (обикновено при наличие на 10-20% заряд в батерията). Засега на пазара има само два електромобила с удължен пробег – близнаците Opel Ampera/Chevrolet Volt и лускозният Fisker Karma (компанията фалира и беше закупена от китайската WAnxiang). При Volt/Ampera разходът на гориво на двигателя при генериране на електроенергия и зареждане на батерията е 6.4 л/100 км, а при Karma – 9л/100км в спортен режим, според TuV и 12л/100км според американската EPA.

При ежедневен пробег от 50-70 км електромобил с удължен пробег може да се кара само на ток.

Зареждането с електроенергия на електромобилите с удължен пробег е като при изцяло елетрическите коли, което представяме подробно в раздел ЗАРЕЖДАНЕ. За зареждане се използва кабел, оборудван със стандартизиран щепсел, който просто включваш в превозното средство и свързваш със зарядна станция (електро колонка). Възможно е зареждане и от обикновен битов или индустриален контакт. Стандартното зареждане от 240V източник отнема от 4-8 часа, но вече има и бързи зарядни станции (400 V), на които зареждането става за 20-30 мин до 80%.

Зареждането с гориво е като при конвенционалните коли.

 

Управление и поддръжка

Предвид познатия външен вид и начина на задвижване, електромобилите се управляват по сходен начин с конвенционалните коли, но има и специфични техники. Повечето автопроизводители предлагат първите си електрически модели с познато вътрешно оборудване, за да не предизвикват излишни затруднения при използване.

Електромоторите на електрическите превозни средства разполагат с максималния си въртящ момент още от нулеви обороти, което спомага за много бързо ускоряване на електромобилите. Както и при колите с ДВГ, обаче, 'тежкият крак' ще ти коства повече (електро)енергия, затова особено ако не разполагате с достатъчно заряд в батерията, по-добре не се състезавайте по улиците.

Използвайте ефективно и системата за регенериращо спиране, която при всяко намаляване на скоростта (често без натискане на спирачките) зарежда батерията като улавя кинетичната енергия, която при конвенционалните коли се губи под формата на топлина от работата на спирачките.

Стръмните наклони по планинските пътища са изтощаващи за изкачващите ги превозни средства, но като става дума за елекромобил с удължен пробег, имаме за вас една подробна статия с участието на неподозирано ефективния Chevrolet Volt, с препоръки точно за такива случаи.

Поддръжката на електрическите превозни средства, за която има повече материали в раздел ОБСЛУЖВАНЕ е по-опростена от тази на конвенционалните автомобили поради наличието на по-малко работни системи, свързани с двигателите с вътрешно горене. Няма да ви се налага да сменята масла, филтри и ремъци, а спирачните накладки и дискове се износват много по-малко. Сервизирането на електромотора пък е много по-просто от това на бензинов или дизелов двигател и в общия случай прегледите опират до софтуерни проверки, калибриране и други настройки по електрониката, както и стандартните елементи като гуми, чистачки, климатик и светлини. Батерията може да е обект на по-детайлни сервизни тестове на определен период от време и за да я поддържате в добро състояние винаги спазвате правилата и препоръките за употреба.

 

Ползи и ефективност

Конвенционалните превозни средства, които все още доминират на пазара, купуваме за лична полза. Електромобилите обаче осигуряват и допълнителни преимущества, а ефективността им ги прави изключително атрактивна инвестиция.

Лични ползи

  • Изключително ниски енергийни разходи в електро режим – 2-3 лв / 100 км пробег
  • Удобно електро зареждане в домашни и работни условия, с което пестите ценно време
  • Управление на различни функции чрез приложения за мобилни телефони
  • Минимална и евтина поддръжка; дистанционни настройки
  • Възможност за безплатно паркиране и зареждане, както и данъчни отстъпки
  • Удължаване на пробега с помощта на двигател с вътрешно горене

Ползи за околната среда

  • Нулеви CO2 емисии при движение и цялостно при зареждане с ВЕИ електроенергия
  • Допринасят за ограничаване на глобалното затопляне и намаляване на шума
  • Нямат филтри, масла и подобни продукти, чиито производства замърсяват природата
 

Обществени ползи

  • Бързо развиващ се бранш - създаване на нови работни места
  • Мотивират по-екологично и ефективно мислене за подобряване качеството на живот