Зареждане...

Зареждане

Зарядни устройства с Тип 2 контакт

Зарядни устройства с Тип 2 контакт

Зарядни устройства с Тип 1 контакт

Зарядни устройства с Тип 1 контакт

Стандартен Евро контакт (тип "Шуко") 220V 16A

Стандартен Евро контакт (тип Шуко) 220V 16A

Индустриални контакти (IEC-60309 стандарт)

Индустриални контакти (IEC-60309 стандарт)

Бързи зарядни станции CHAdeMO

Бързи зарядни станции CHAdeMO

Бързи зарядни станции CCS

Бързи зарядни станции CCS

 

Как се зареждат електромобилите?

От зарядни устройства

Кабелите на електромобилите обикновено са с Тип 1 или Тип 2 щепсел за включване в специализирани зарядни устройства. Очаква се от 2017 г. в Европа за стандарт да бъде официално обявен Тип 2. Виж как изглеждат Тип 2 контактите / щепселите на зарядните станции и електромобилите. На снимката, Nissan LEAF е включен към зарядно устройство с Тип 1 щепсел на кабела.

Зарядни устройства за електромобили

Зарядните устройства обикновено са с мощност до 22 кВт

Времето за зареждане на различните електромобили варира. Пример: на 22 кВт зарядна станция батерията на Renault ZOE се зарежда за 1 час, а на Nissan LEAF за 4 часа (защото бордовото зарядно устройство на LEAF е с по-ниска мощност).

Повече инфо

ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ произвежда АС зарядни станции в България.

Устройствата са с мощност до 22 кВт и с Тип 2 контакт. На тях могат да се зареждат повечето електромобили на пазара (за някои модели се изисква преходен кабел).

От бързи зарядни станции

Има основно два вида бързи зарядни станции – AC и DC. AC станциите обикновено са с мощност до 25 кВт, а DC станциите 50 кВт (постепенно ще навлизат и 100 кВт DC станции). Оборудвани са с няколко вида специализирани контакти за електромобили: AC зареждане с Тип 2 (7-пинов Mennekes)контакт и DC зареждане с CCS (Combined Charging System) и CHAdeMO контакти. Очаква се от 2017 г. Тип 2 да бъде приет за стандарт в Европа.

Бързи зарядни станции за електромобили

На DC бързи зарядни станции могат да бъдат зареждани електромобили, които имат бордово оборудване за DC бързо зареждане.

Обикновено зареждането от 0 до 80% на DC бърза зарядна станция отнема 30 минути, но реално е по-бързо, защото в повечето случаи започва от поне 10% (по-добре е да не изчерпваме изцяло енергията в батериите по различни съображения).

Важно

Зареждането от 80% до 100% може да отнема още 20 минути, защото бордовата електроника ограничава значително мощността на зареждане, за да предпазва батерията.

Изключение засега прави само Tesla Model S, който може да се зарежда на Supercharger станциите на Tesla Motors безплатно, с мощност до 135 кВт. Зареждането на 85 кВтч батерията на Model S отнема около 40 мин. до 80% или 70 минути до 100%.

От стандартен контакт тип шуко

Повечето електромобили имат кабел с обикновен щепсел, с който може да се зареждат от стандартен Шуко или Евро контакт на 220V. Няма никакви специални изисквания и е просто като включване на какъвто и да е електроуред в мрежата. На снимката, Renault ZOE е включен демонстрационно към стандартен 220V контакт.

Контакт тип шуко за електромобили

Важно

Използвай заземени контакти – контролните кутии на зарядните кабели на електромобилите тестват мрежата преди стартиране на зареждането и може да го блокират, ако контактът не е заземен или връзката не е добра.

Зареждането от стандартен контакт става с макс. 3 кВтч и затова отнема повече време отколкото на бързи зарядни станции. По тази причина се използва най-вече нощем тъй като може да продължава 5, 6 или повече часа. При някои електромобили кабелът с Шуко щепсел е аксесоар и се закупува отделно.

От индустриални контакти

Зареждането на електромобил от трифазен източник е по-бързо и става чрез кабели с индустриални щепсели. Те са няколко вида в зависимост от мощността на зареждане. В България е разпространен и старият тип с 4 големи пина, като на снимката отдясно. По-новите типове са кръгли, най-често с червен или син цвят.

Индустриални контакти за електромобили

Кабели с такива щепсели (адаптери) обикновено не се предлагат със самите електромобили (Tesla Model S е изключение), но могат да се купят от различни производители или да бъдат изработени самостоятелно. Удобството да имаш кабел с индустриален щепсел е в това, че можеш да заредиш на различни (и често неочаквани) места, като в крайпътна винарна, от производствена сграда, хотел или на паркинга на някой мол.

В България от по-новия тип червени най-често се намират 16А индустриални контакти, от които можеш да зареждаш с до 10 кВт мощност. На 32А мощността е вече 20 кВт, но такива контакти се намират по-рядко. За ориентир, от 16А индустриален контакт батерията на Tesla Model S 85 се зарежда за 8 часа, а от 32А за 4 часа. При Renault ZOE батерията е 4 пъти по-малка и зареждането става съответно за 4 часа на 16А и за 1 час на 32А.